Monday, October 1, 2007

Äntligen hemma


Jag svävar på små fluffiga moln just nu. Det här stället är helt otroligt. Från vad jag läst på en blog från Sendai från förra året kunde jag se fram emot kackelackor på rummet och modemuppkoppling (vet inte vad som är värst)
Men vi hade turen att få flytta in i ett helt nybyggt hus och just nu känns det som att man är bortskämd bortom gränser. Allt är verkligen helt nytt. Köket gnistrar, har en stor platt-tv och den största diskho jag nånsin sett. Alla rummen har AC. Toaletterna har såndär rumpdush och belysningen är automatisk. Tvättmaskinerna har inbyggd tumlare. Handfaten har automatiska kranar. Och. De har bredband!
Jag är helt vild.
Och så har jag balkong. Skrattade lite när jag såg utsikten, bilder ligger uppe på Flickr.
Sängen är ju rätt hård, och kort, men för övrigt ska jag nog kunna överleva här :)
Var ett gäng som åkte till ett onsen (japanskt badhus) i lördags, jag börjar förstå varför hela landet kryllar av dem. Ofta tar de mineralrikt varmvatten från den vulkaniska berggrunden. Inte lika tokvarmt som badhuset i Asakusa, bara varmt och skönt, När man badat runt lite i de olika bassängerna och känner att mattheten tar överhanden går man och lägger sig i sovsalen ett tag. Och när man vaknar smyger man ner till restaurangen, fortfarande i yukata (badrock) och små tofflor. Mys.

4 comments:

Lord Metroid said...

Hej, jag hittade din blogg då jag sökte om Touhoku University och Sendai. Jag deltog på Tohokus utbytes program JYPE för två år sedan.

Kan inte säga att jag känner igen din beskrivning av ditt boende. Deltar du i det generella utbytet mellan Uppsala Universitet och Touhoku University som man kan söka genom internationella kansliet?

Bor du på ett ställe som tillhandahålls av Touhoku University?

Följer din blogg mycket entusiastiskt.

Jonas Sandell said...

Oj roligt! Jajemen, det är universitetsutbytet. Om jag inte minns fel så började de bygga vårt hus för ett år sen. Det ligger lite sydöst om samlingslokalen i International house, lite nedför backen. Husen förresten, de byggde fyra stycken.
Alla nya JYPE-studenter utom två fick plats i de nya husen, så man sörjer lite för stackarna som fick de gamla. Lät som de slapp modemuppkoppling iaf, var det det när du var här?

Lord Metroid said...

Vi hade fast lina 2004/2005.

Anonymous said...

Hej, har börjat läsa din blogg nu efter rekommendationer från internationella kansliet. Verkar som du har det riktigt roligt där borta. Att åka till tokyo lite innan skolstarten verkar också var ett smart drag.