Thursday, September 20, 2007

Hello Tokyo

Ja då var man här. Tankarna surrar runt i huvudet värre än traffiken utanför. Har passerad allt från euforisk glädje till...mja det har nog mest varit glädje egentligen. Var dock lite småtrött, sov inte en blund på planet. Gjorde mig av med väskan på ett tubhotell i Akihabara (elektronikdistriktet) och flanerade runt resten av dagen. Blev helt stressad. Dels ville jag äta och visste inte riktigt var jag skulle gå in. Restaurangerna är så små att man hinner gå förbi dem innan man hunnit lägga märke till dem. Dels var det allt folk och ljud och reklamutropare och musiktrudeluttar. Och slutligen, det som kanske var mest stressande av allt, nämligen priserna. Herregud de skänker ju bort alltihop! Svårt att koncentrera sig och hålla sig verklighetsförankrad. (och vilka linser sen...)
Tillslut letade jag upp en park för att pusta ut. Försökte skriva lite men nickade till mitt i var vart fjärde ord så det blev inte mycket till sammanhang. Helt färdig.

Tubhotellet blev en episod i sig. Underbart att få duscha och kliva ner i ett varmt bad, dra på sig en morgonrock och sen somna som en sten runt 18-tiden. Check-out var senast 10 så jag ställde klockan på panelen i väggen. Tuberna var förvånansvärt rymliga, varför begära ett helt rum när allt man är ute efter är en säng? Kudden var lite skum, fylld med plastpärlor, men det funkar.
Snoozade en halvtimme, kände mig inte direkt pigg men rätt okej, lite jetlag får man ju räkna med. Gick ner för att checka ut. Packade i ordning väskorna osv. I disken undrade de om jag verkligen skulle checka ut och inte bara komma tillbaks men det skulle jag ju inte. Sade adjöss och gick ut på gatan för att ta mig till nästa boende och göra mig av med väskan. Det var mörkt ute. Inte bara mulet utan verkligen mörkt. Tänkte att det var ju himla lustigt att solen ännu inte gått upp fast klockan var tio. Lite väl märkligt kanske.
Insåg snart att det kväll och att jag förbisett hela am/pm-grejen. Alarmklockan hade stått på 9pm och jag hade bara sovit tre timmar. Gick skamset tillbaks till disken mumlade nån förklaring, fick tillbaks nyckeln och smög tillbaks till sängen igen.
Nu har jag sovit typ 13 timmar, fortfarande trött men på rätt spår. Och så har jag ju lärt mig am/pm ordentligt :)

2 comments:

Anonymous said...

Stackarn! Lite virrig första dan? Vad snällt av hotell värden att de förstod ditt lilla misstag. :D

Max Walter said...

Det blev en bra historia :) Ta det lugnt! /Max