Monday, May 23, 2011

Wazuka tea-trip

I lördags var jag med på en tur till Wazuka i Uji, ett av de stora tedistrikten i Japan. Vi fick plocka vårens första skörd, ”First flush” på en ekologisk odling, äta lyxlunch med te-tema och lära oss tebryggning av den högre skolan.

Just den här sortens tur har jag velat göra länge. Nog för att man kan hitta till en teodling själv och ta lite bilder, men jag ville lära mig lite mer och för två veckor sen råkade jag se en notis med en inbjudan. När jag anmälde mig var alla platser redan fulla (jag mailade dessutom en dag försent) men kvällen innan var det en dam som ringde och sade att det blivit en plats ledig och att jag kunde få följa med.

Turen ordnades av Kamogawakai, en grupp av 25 damer som anordnar utflykter eller besök på olika ställen i Kyoto en gång i månaden för kulturellt utbyte, ordnar lite tolk och översättning på engelska, och bjuder in utlänningar i Kyoto. Det var ett gäng utbytesstudenter, men fler med varierande bakgrund, alltifrån hemmafruar till proffessorer. Roligt med en blandad skara. Det var tillochmed en svensk tjej från Uppsala med, som var här på utbyte. Nästan alla talade japanska i någon mån och var glada för en chans att öva.

Först var det teplockning. Alla fick varsin korg, och en man visade vilken del av busken man skulle ta, de yttersta tre bladen på varje skott, och hur man skulle använda det rätta knycket när man plockade. Eftersom vår odling (en ganska liten plätt) var ekologiskt odlad var det helt okej att smaka på bladen. Det märktes att större och grövre blad smakade annorlunda än de riktigt små och späda. Inte direkt bittert, ungefär som någon typ av sallad. Under ett år skördar man tre gånger; vår, sommar och höst, men det är den första skörden, sk. First flush som används till de finaste teerna. Förmodligen blir bladen grövre och mindre smakrika frammåt hösten.

Det var ett väldigt fint område, mycket berg, här och där täckta av ytterst jämna rader av ljusgröna tebuskar. Tyvärr var schemat späckat, så jag hann inte ta så mycket bilder som jag hade velat, men det var så fint att jag kan tänka mig att åka tillbaks bara för att flanera omkring och titta.

Vi fick lunch på ett traditionellt ställe med låga bord på golvet. Man fick ett stort sätt med olika små rätter, många med någon form av teblad inblandade. Gott och lyxigt. Därefter visade Wazuka Tea Friends hur man kunde variera mängen te, vatten, temperatur och dragningstid för att dra fram olika smaker, så att man skulle kunna brygga sitt te precis så som man vill ha det. Alla hade varsitt litet set med allt som behövdes. Vi gjorde 5 dragningar på samma teblad, med ökande temperatur, kortare tid, och mer vatten och det var fortfarande massor av smak och färg kvar i sista koppen. Innan vi drack upp femte koppen bad instruktören oss till allas förvåning att mumsa i oss tebladen! A- och B-vitaminerna var nämligen kvar och de var ju synd att kasta bort. Det var riktigt späda blad från årets skörd, inga dåliga grejer, så jag tyckte det var helt okej. Man fick även prova att äta dem tillsammans med någon typ av vinäger. Det var inte heller dumt, men min granne tyckte det var synd på den goda vinägern att man var tvungen att blanda in tebladen. De hade förresten fantastiskt gott vatten där ute på landet, för mig smakade det nästan som sockervatten.

Alla teblad som vi plockat fick vi behålla och ta med oss hem, så innan vi vände hemmåt förklarade teproffsen hur man kunde bereda och torka bladen hemma för att kunna använda dem till te. I Japan ångas teet efter plockning för att stoppa oxidationen och förhindra att bladen blir bruna (svart te, typ english breakfast) Hade man ingen ång-kastrullgrej hemma gick det bra med microvågsugnen :)

Sen kunde man torka bladen långsamt i stekpanna, men man skulle samtidigt gnida och rulla bladen. Så jag pillade och fixade när jag kom hem, och resultatet blev riktigt bra. Det tar mycket längre tid för bladen att mjukna och släppa ifrån sig smak, men det smakar ljuvligt och bladen håller sig härligt gröna och fräscha, och räcker till långt fler bryggningar än köpe-te.

Roligt att kunna njuta av lite handplockat ekologiskt first flush från trakten där man bor en söndagmorgon :)

No comments: