Friday, April 15, 2011

Nya vardagen


Senaste tiden har jag haft färre och tillfällen att komma åt internet. Jag har ju ingen anslutning på rummet (kräver helårskontrakt) och det fria trådlösa nätverket i allrummet är numer oftast överbelastat. Så nu är labbet min enda tillflyktsort. Och det är väl som sig bör...


Sedan sist har jag hunnit börja mina kurser, kommit igång på labbet och träffat ett par nya vänner.

Varje kurs består av ett 90min-pass i veckan under en termin, så man läser en lagom mängd kurser samtidigt, och så dunkar man igenom lika många sluttentor innan man får gå på lov. På min kurs i avancerad organisk kemi är vi två stycken, jag och en japansk tjej som vill förbättra sin engelska.

På sistone är det tydligen något som alla japanska företag frågar efter – engelskakunskaper. (Utlänningar kommer dock inte undan så lätt, bland dem mäts man förstås efter sina japanskakunskaper) På materialkemikursen är vi tre, en fransos och en mexikan. Annars har jag knappt sett en enda västerlänning på campus. Det engelskspråkiga masterprogrammet är uppenbarligen hyffsat nytt, hittils är det nog mest studenter från Kina och Korea som vågat sig hit. Man känner sig lite som en pionjär.


Labbet var lite av en förvåning. Vi sitter tio personer vid ett långt skrivbord längs med ena väggen, precis bakom är det öppna bänkar för kemikalier och allmänt pill, och i ena hörnet står två gigantiska gamla dragskåp. Det blir lite bullrigt, men luktar oftast inte så illa.

Skiljer sig ju lite från Uppsala, där alla hade varsitt dragskåp, allt förvarades i ventilerade skåp och man hade skrivbord i separat rum. Att äta eller dricka inne på labbet var förbjudet, blotta tanken på det har alltid gett mig en konstig känsla i magen. Nu smusslar jag glatt chokladbitar från skrivbordslådan som alla andra – i alla fall de dagar jag inte stått vid dragskåpet.

Bilder på flickr.com/jspyro.


Japanerna undrar alltid om det inte är kallt i Sverige, och på sistone har jag börjat svara att jag aldrig frusit så mycket som här i Kyoto. När jag kom hit var det ju kallt mest jämt och det var väl mest för att jag hade med mig för tunna kläder. Nu har det ju börjat bli varmare, men det händer fortfarande att jag sitter med två tröjor och en jacka och fryser, inomhus! Som nu till exempel.

Det är just det som är grejen, alla hus har tunna väggar och enkelfönster. Kallt ute – kallt inne och vice versa. Kring 10-11 i morse var det T-shirtvärme när jag knallade upp för backen till campus, och hyffsat lagom inne på labbet. Efter lunch kom det regn och blåst, och strax blev det kallt även inne. Ibland sitter man o fryser inne i klassrummet, och är glad när man får komma ut i värmen utanför. Men men, i augusti blir det viss uppmot 36 grader, då lär jag inte behöva frysa längre.

Vi fick en labb från hyresvärden häromdagen, där det står att man ska betala ett tillägg om ~90 kronor i månaden för att få använda sin air-condition under sommarmånaderna. Snåljåpar.


Det senaste dagarna har körbärsträden börjat blomma över, de skära bladen fladdrar runt i vinden och lägger sig i rosa drivor här o var. Fint, o svårt att fånga på bild :)


Hälsningar

/Jonas

No comments: